A Tehetséges Kutya Kutatócsoport
A legtöbb kutya képes megtanulni a parancsok neveit, mint például az "ül" vagy a "feküdj". Kutatásunk azonban megállapította, hogy az egyedülállóan tehetséges kutyáknak csak egy kis csoportja képes megtanulni a tárgyak nevét, mint például a "frizbi" vagy a "kötél". Ezek az egyedülállóan tehetséges szótanuló (Gifted Word Learner - GWL) kutyák könnyen megtanulnak egy több száz szóból álló szókészletet. Korábbi vizsgálataink kimutatták, hogy rendkívül gyorsan, formális képzés nélkül, a gazdájukkal való játékos interakciókon keresztül tanulják meg az új kutyajátékok neveit. Emellett hosszú időn keresztül emlékeznek a játékok nevére, és spontán kategorizálják azokat.
Kutatásunk három területre összpontosít; annak megértésére, hogy mi különbözteti meg ezeket a kutyákat a többi kutyától, hogyan tanulják meg a tárgyneveket, és ez hogyan hasonlítható össze a csecsemőkkel, valamint hogy hogyan befolyásolja a szavak tanulása környezetük mentális reprezentációját.
Publikációk:
- C Fugazza, B Turcsan, A Sommese, S Dror, A Temesi, A Miklósi, 2022. A comparison of personality traits of gifted word learner and typical border collies. Animal Cognition. https://doi.org/10.1007/s10071-022-01657-x. <click here to see the video abstract>
- S Dror and A Sommese, A Miklósi, A Temesi, C Fugazza, 2022. Multisensory mental representation of objects in typical and Gifted Word Learner dogs. Animal Cognition. https://doi.org/10.1007/s10071-022-01639-z. <click here to see the video abstract>
- A Sommese, A Pogány, A Miklósi, A Temesi, S Dror, C Fugazza, 2021. Head-tilting in dogs and its potential relationship to attention. Animal Cognition. https://doi.org/10.1007/s10071-021-01571-8. <click here to see the video abstract>
- S Dror, A Miklósi, A Sommese, A Temesi, C Fugazza, 2021. Examining learning rate and long-term memory of object names in a sample of selected dogs. Royal Society Open Science. 8: 210976. https://doi.org/10.1098/rsos.210976. <click here to see the video abstract>
- C Fugazza, S Dror, A Sommese, A Temesi, A Miklósi, 2021. Word learning dogs provide an animal model for studying exceptional performance. Scientific Reports. 11:14070. https://doi.org/10.1038/s41598-021-93581-2. <click here to see the video abstract>
- C Fugazza, A Andics, L Magyari, S Dror, A Zempléni, A Miklósi, 2021. Rapid learning of object names in dogs. Scientific Reports. 11:14070. https://doi.org/10.1038/s41598-021-81699-2. <click here to see the video abstract>
- C Fugazza, A Miklósi, 2021. Depths and limits of spontaneous categorization in a family dog. Scientific Reports. 10:3082. https://doi.org/10.1038/s41598-020-59965-6
Csoportunkat Miklósi Ádám professzor és Dr. Claudia Fugazza vezeti, és tagjai Dr. Andrea Sommese (posztdoktor), Shany Dror (doktorjelölt), Silvia Nostri (vendég MSc hallgató) és Dr. Elodie Jacquse (vendég MSc hallgató).
Kövessen minket a közösségi médiában, hogy naprakészen értesülhessen legújabb eredményeinkről.