Nemcsak az emberek lehetnek tehetségesek, hanem a kutyák is!
Néhány kivételesen tehetséges ember meghatározta az emberi történelmet és kultúrát. Leonardo, Mozart és Einstein néhány híres példa erre.
Vajon egy adott területen való tehetség egyedülállóan emberi jelenség? Nem tudjuk, hogy vannak-e tehetséges méhek vagy elefántok, csak néhány fajt említve, de arra van bizonyítékunk, hogy egy adott területen való tehetség létezik legalább egy embertől eltérő fajban, a kutyában.
Egy, a Scientific Reports folyóiratban frissen publikált kutatás http://www.nature.com/articles/s41598-021-93581-2 megállapította, hogy bár a kutyák túlnyomó többsége számára küzdelmet jelent az egyes tárgyak, pl. a játékaik nevének megtanulása, ha szigorúan ellenőrzött körülmények között teszteljük tudásukat, egy maréknyi tehetséges szótanuló kutya mégis képes láthatóan könnyedén több játék nevét megtanulni.
A budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológiai Tanszékén a Családi Kutya Program https://ethology.elte.hu/Csaladi_Kutya_Program kutatócsoportja 40 kutyát intenzív, három hónapig tartó tréning programban képzett, melynek célja az volt, hogy legalább két kutyajáték nevét megtanulják – ez a minimális számú tárgy ahhoz, hogy fel lehessen mérni, meg tudják-e különböztetni a kutyák a tárgyakat a nevük alapján. A tréning program naponkénti, kutya és gazdája közötti játékos interakciókat jelentett, amelyek során a gazda többször megismételte a játék nevét, valamint heti foglalkozásokat egy kutyakiképző vezetésével.
Max és a játékai. Gazda: Gyenes Ildikó (Magyarország). Fotó: Cooper Photo.
„Először azt feltételeztük, hogy a fejlődési tényezők, mint például a kölyökkor neuroplaszticitása, szerepet játszhatnak a folyamatban, ezért a kölyökkutyák gyorsabban megtanulják a tárgyak neveit, mint a felnőtt kutyák. Így a vizsgálatra felnőtt és kölyök kutyákat egyaránt toboroztunk. ”- számol be Dr. Claudia Fugazza, a projekt vezető kutatója. „Meglepődve tapasztaltuk, hogy az intenzív tréning ellenére a kutyák többsége függetlenül az életkorától nem mutatott bizonyítékot a tanulásra. Még meglepőbb azonban, hogy 7 felnőtt kutya kivételes tanulási képességet mutatott: nemcsak a két játéknevet tanulták meg, hanem a vizsgálat időszaka során további 11 és 37 közötti új nevet is megtanultak ”- folytatja a kutató.
E 7 kutya közül 6-nak már volt szókincse, azaz már tudta néhány játékának a nevét, amikor a vizsgálat megkezdődött. Az Oliva nevű hetedik kutya korábban nem tanult neveket, mégis mindössze két hónap alatt 21-et megtanult, tartva a lépést a többi 6 tehetséges szótanuló társával. Ez arra utalhat, hogy az objektumnevek elsajátításának kivételes képessége nem feltételez korábbi tapasztalatokat.
Oliva és a játékai. Gazda: Mariana Cordiviola (Brazília).
“Mind a 7 tehetséges szótanuló kutya border collie, egy olyan terelő fajta, melyet az emberrel való együttműködésre szelektáltak” – magyarázza Shany Dror, a tanulmány társszerzője, “de fontos észben tartanunk, hogy azok között a kutyák között is volt 18 border collie, amelyeknél semmiféle bizonyítékot nem találtunk, hogy megtanulták volna a játékok neveit.”
Whisky. Gazda: Helge O. Svela (Norvégia). Fotó: Helge O. Svela
Gaia. Gazda: Isabella Imiguel (Brazília).
Squall. Gazda: Bobbie Kurivial (Florida).
Sőt, a szakirodalomban is találunk más fajtájú szótudor kutyákat. Például egy korábbi tanulmány ezt a képességet egy yorkshire-i terrier esetében írta le (Fugazza és mtsai. 2021 https://www.nature.com/articles/s41598-021-81699-2). Bár az esélyeket növelheti, de nem szükséges, hogy border collie legyen egy kutya ahhoz, hogy tehetséges szótanuló váljék belőle.
Rico. Gazda: Sara Infantediez (Spanyolország).
„Érdekesnek tartjuk, hogy ebben a kognitív tulajdonságban (azaz a tárgynevek megtanulásának képessége) milyen extrém mértékű az egyedek közötti variabilitás és úgy gondoljuk, hogy ez a tudományos utazás még csak most kezdődik, a cél, hogy megértsük, honnan ered az ember vagy valamely más faj néhány egyedének adott területen mutatott különös tehetsége”- zárja Dr. Miklósi Ádám, az Etológiai Tanszék vezetője és a tanulmány társszerzője, aki szerint a kutyákat az emberi környezetben történő evolúciójuk és fejlődésük ideális modellfajjá tett a tehetség, illetve a kognitív képességekben mutatkozó variációk eredetének tanulmányozására.
Ismét a kutya, a legjobb barátunk taníthat bennünket saját magunkról is.
Nalani és a játékai. Gazda: Sonja De Laat Spierings (Hollandia). Fotó: Sonja De Laat Spierings.
Hogy több ilyen ritka, tehetséges szótanuló kutyát toborozzonak kutatásaikhoz, az ELTE kutatói elindították a Genius Dog Challenge-t http://geniusdogchallenge.com, mely a szociális médiának köszönhetően szerte a világon ismertté vált: https://www.youtube.com/channel/UCDvr5quzSS8xmOPOHzMokjA
A kutatás videós összefoglalója: https://youtu.be/WF6ZpjdH2Sc
Bővebb információ: claudia.happydog@gmail.com