MSC mesterszak
Szakmai ismeretek:
Kutatásmódszertan gyakorlat (kutmodub17gm) – őszi félév
Oktató: Dr. Miklósi Ádám
Magasabb módszertani gyakorlatok I. GY (
mamgy1ub22gm, mamgy1ub17gm) – a tavaszi félévre novemberben lehet jelentkezni (etologiatanszek@ttk.elte.hu)
Kötelező tárgyak:
Magasabb módszertani gyakorlatok II. GY (mamgy2sb17gm) – az őszi félévre júniusban lehet jelentkezni (etologiatanszek@ttk.elte.hu)
Oktató: Dr. Abdai Judit, Dr. Faragó Tamás, Dr. Pongrácz Péter, Dr. Ujfalussy Dorottya, Dr. Konok Veronika, Dr. Pogány Ákos,
Kötelezően választható tárgyak:
Etológia EA (
etologsb22em, etologsb17em) – őszi félév
Oktató: Dr. Miklósi Ádám
Alkalmazott etológia és állatjólét (
alketosb22em, alketosb17em) – tavaszi félév
Oktató: Dr. Pongrácz Péter
Etológia és viselkedésökológia GY (
etovissb22lm, etovissb17lm) – tavaszi félév
Oktató: Dr. Pogány Ákos
Kognitív- és neuroetológia (
kogneusb22em, kogneusb17em) – tavaszi félév
Oktató: Dr. Andics Attila
Szociális tanulás előadás (
szoctasb22em, szoctasb17em) – őszi félév
Oktató: Dr. Pongrácz Péter
Stratégiai gondolkodás tudományos íráshoz GY (stragonb22gm) - őszi félév
Oktató: Dr. Andics Attila
Diplomamunka:
Diplomamunka I. (diplm1ub17dm) – őszi félév
Diplomamunka II. (diplm2ub17dm) – tavaszi félév
Szabadon választható:
Humánetológia előadás (bb2n1e28) – őszi félév
Oktató: Dr. Kubinyi Enikő
További szabadon választható tárgyak a BSc tárgyak felületén
Az Etológia Tanszék oktatói által vagy részvételével oktatott tárgyak:
Tantárgy neve |
Neptun kód |
Típus |
Kredit |
Időszak |
Választhatóság |
Oktató(k) |
Human ethology |
bb2n1e28 |
EA |
2 |
ősz |
PPK-n kötelező, TTK-n szabadon választható |
Kubinyi Enikő |
Strategic thinking for scientific writing |
strathinkb22gm, stragonb22gm, BIO/2/13 |
GY |
4 |
ősz |
kötelezően választható |
Andics Attila |
Ethology |
etologsb17em etologsb22em |
EA |
3 |
ősz |
kötelezően választható |
Pongrácz Péter, Miklósi Ádám |
Research Planning |
kutmodub17gm |
GY |
3 |
ősz |
kötelező |
Miklósi Ádám |
Behavioural Ecology |
visokosb22em |
EA |
3 |
tavasz |
kötelezően választható |
Herczeg Gábor, Pogány Ákos |
Cognitive and Neuroethology |
kogneusb17em kogneusb22em, BIO/2/14 |
EA |
3 |
tavasz |
kötelezően választható |
Andics Attila |
Cognitive Neuroscience |
kogneuhb22em |
EA |
3 |
ősz |
kötelezően választható |
Andics Attila Zelena Dóra, Dobolyi Árpád (Élettani Tsz.) |
Advanced Methodology I. |
mamgy1ub22gm |
GY |
4 |
tavasz |
kötelező |
Pogány Ákos, Pongrácz Péter, Kalapos Tibor, Müller Viktor, Török Júlia |
Practicals in ethology and behavioural ecology |
etovissb17lm etovissb22lm |
GY |
4 |
tavasz |
kötelezően választható |
Pogány Ákos |
Applied ethology and animal welfare |
alketosb17em alketosb22em |
EA |
3 |
tavasz |
kötelezően választható |
Pongrácz Péter |
Social learning |
szoctasb17em szoctasb22em |
EA |
3 |
ősz |
kötelezően választható |
Pongrácz Péter |
Analysis of omics data |
anomicib22lm |
GY |
7 |
tavasz |
kötelező |
Jónás Dávid, Ari Eszter |
Advanced R programming for biologists |
advrprib19gm |
GY |
4 |
tavasz (kétévente) |
kötelezően választható |
Mokos Judit, Jónás Dávid, Ari Eszter |
Introduction to UNIX systems for biologists |
intunixib22vm |
EA+GY |
3 |
ősz |
kötelező |
Jónás Dávid, Dosztányi Zsuzsanna, Erdős Gábor Dániel |
Bioinformatics |
bioinfb18gm |
GY |
2 |
tavasz |
kötelező, BME-vel közös |
Jónás Dávid, Dosztányi Zsuzsanna, Pajkos Mátyás |
Szakmai ismeretek
Kutatásmódszertan gyakorlat (kutmodub17gm) – őszi félév
Szerkesztés alatt...
Magasabb módszertani gyakorlatok I. GY (mamgy1ub17gm) - tavaszi félév
Szerkesztés alatt...
Kötelező tárgyak
Magasabb módszertani gyakorlatok II. GY (mamgy1ub22gm, mamgy2sb17gm) - őszi félév
Szerkesztés alatt...
Kötelezően választható tárgyak
Etológia előadás (etologsb22em, etologsb17em)
Ökológia, Evolúció- és Konzervációbiológia specializáció, 3 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Pongrácz Péter
Oktatók: Dr. Pongrácz Péter, Dr. Miklósi Ádám,
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: etológia, viselkedésökológia
Követelmények a vizsgaidőszakban: kollokvium (írásbeli)
Ajánlott irodalom: Csányi Vilmos: Etológia. Nemzeti Tankönykiadó, Budapest, 1994
FIGYELEM! A kurzusok neve alatt feltöltött anyagokat az Etológia Tanszék munkatársai állították össze, kizárólag oktatási céllal, a kurzusokon résztvevők számára, kizárólag személyes használatra. Az oktatási anyag mindenféle továbbadása nyomtatott vagy elektronikus formában szigorúan tilos, és büntetőjogi következményekkel jár.
TEMATIKA:
1. Kommunikáció
2. Korai tanulás
3. Táplálkozás
4. Csalás/őszinteség
5. Tájékozódás
6. Állatjólét
7. Szülői ráfordítás, szülő-utód és testvér-testvér konfliktus
8. A szülői gondozási minták evolúciója
9. Problémamegoldó viselkedés I.
10. Problémamegoldó viselkedés II.
11. Az állati személyiség modellje
Alkalmazott etológia és állatjólét előadás (alketosb22em, alketosb17em)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 3 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Pongrácz Péter
Oktató: Dr. Pongrácz Péter
Követelmények a szorgalmi időszakban: a tanórák látogatása ajánlott. A vizsgaidőszakban: kollokviumon való részvétel (írásbeli beugróval)
Ajánlott irodalom:
FIGYELEM! A kurzusok neve alatt feltöltött anyagokat az Etológia Tanszék munkatársai állították össze, kizárólag oktatási céllal, a kurzusokon résztvevők számára, kizárólag személyes használatra. Az oktatási anyag mindenféle továbbadása nyomtatott vagy elektronikus formában szigorúan tilos, és büntetőjogi következményekkel jár.
TEMATIKA:
- Etológia mint alkalmazott tudomány – Főbb kutatási irányok: állatjólét, állattenyésztés (haszonállatok); társ- és hobbiállatok; fajmegőrzés/ állatkertek
- Az állatjólét biológiai és morális megközelítése – Miért szükségesek az állatjóléti megfontolások? Az “állatvédő” mozgalmak szerepe. Politikai szabályozás
- A szenvedés mint biológiai jelenség – A stressz szerepe; kellemetlen ingerek tudatosulása; párhuzamok humán kutatásokkal
- Az állatkísérletek etikai szabályozása – Engedély mentes és engedély köteles kategóriák. Nemzetközi vonatkozások. Projekt kérelem Magyarországon
- Haszonállatok etológiája I. – Állatjóléti megfontolások a haszonállat tartás és tenyésztés keretében
- Haszonállatok etológiája II. – Abnormális viselkedésformák kutatása, megelőzése, megszűntetése
- Társállatok viselkedése I. – Alkamazott kutya viselkedés kutatás; menhelyek; munkakutyák; páriakutyák
- Társállatok viselkedése II. – A macska etológiája; társállat és ökológiai teher
- Állatok terápiás szerepkörben – Biofília elmélet; állattartásból eredő pozitív hatésok az ember egészségére; állatterápia
- Kedvtelésből tartott állatok viselkedése – Tartási, tenyésztési sajátosságok. Szelíd vagy domesztikált? Új változatok, fajhibridek
- Domesztikált fajok az ökoszisztémában – Elvadult/ elhagyott háziállatok; hibridizáció vadon élő rokon fajokkal; irtani, vagy elfogadni? Funkcionális ökológia
- Invazív/ behurcolt fajok etológiája – Mitől lesz sikeres egy behurcolt faj? Ökológiai hatás elemzése. Lehetséges (ellen)lépések szükségessége és lehetőségei
- Kompetíció ember és vadonélő fajok között – A “kártevők” etológiája; viselkedés-alapú védekezés kártevők ellen
- Emberre irányuló predáció – Az “emberevés” etológiája
Etológia és viselkedésökológia GY (etovissb22lm, etovissb17lm)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 4 kredit
Tantárgyfelelős: Dr. Pogány Ákos
Oktató: Dr. Pogány Ákos
Időpont egyeztetés után tömbösített előadás
Kognitív- és neuroetológia (kogneusb22em, kogneusb17em)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 3 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Andics Attila
Oktató: Dr. Andics Attila
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: etológia, neurobiológia
Az oktatás célja: A tárgy célja mélységi áttekintést adni az összehasonlító kognitív idegtudomány egyes fejezeteinek legújabb konceptuális és módszertani fejleményeiről.
Tantárgy tartalma:
A fókusz a szociális-kommunikációs képességeket támogató agyi mechanizmusokon, és a kutya agyi képalkotáson van. (1) Hangfeldolgozás fajok közt. A voice areák funkcionális jellemzése. belsőállapot- feldolgozás fajok közt. Hangadó-azonosítás fajok közt. (2) Beszédfeldolgozás fajok közt. Mintázat- felismerés és statisztikai tanulás fajok közt. Beszédérzékelés, nyelvek megkülönböztetése. Lexikális feldolgozás fajok közt. Érzelmi prozódia és jelentésteliség. Fonetikai érzékenység. Tárgynevek tanulása. (3) Vizuális szociális feldolgozás fajok közt. A természetes világ kategorizációja különböző fajokban. Arcérzékenység fajok közt. Agyi specializációk a vizuális modalitásban.
Számonkérési és értékelési rendszere: Aktív részvétel, házi feladatok, szóbeli vizsga.
Irodalom: Kiadott előadásanyagok (pdf).
Szociális tanulás (szoctasb22em, szoctasb17em)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 3 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Pongrácz Péter
Oktató: Dr. Pongrácz Péter
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: etológia, viselkedésökológia
Követelmények a szorgalmi időszakban: az előadások látogatása ajánlott. A vizsgaidőszakban: kollokvium (írásbeli beugróval)
FIGYELEM! A kurzusok neve alatt feltöltött anyagokat az Etológia Tanszék munkatársai állították össze, kizárólag oktatási céllal, a kurzusokon résztvevők számára, kizárólag személyes használatra. Az oktatási anyag mindenféle továbbadása nyomtatott vagy elektronikus formában szigorúan tilos, és büntetőjogi következményekkel jár.
TEMATIKA:
- A szociális tanulási formák evolúciója – Öröklött vagy tanult viselkedés? Egyéni vagy szociális ismeretszerzés?
- Az ismeretek átadásának iránya – Horizontális és vertikális transzfer. Állati kultúrák. Invenció és konzerválás.
- Tanító magatartás – Tanár vagy demonstrátor? Tanító magatartás állatoknál.
- A szociális tanulás élettana és neuro-etológiája – Érzékeny periódusok; hormonális hatások; a kanári énektanulása.
- Táplálék-preferencia átvétele – Korai tanulás (nyúl); csalétek-kerülés (patkány).
- Hely és útvonal tanulása – Migrációs útvonal átvétele; méhtánc.
- Szociális preferencia – Tanulás párválasztás során (guppi); állati koalíciók; eavesdropping.
- Szociális tanulás mechanizmusai I. – A környezetben okozott változás eltanulása – stimulus enhancement.
- Szociális tanulás mechanizmusai II. – A demonstrátor viselkedésének átvétele – átragadás, response facilitation, megfigyeléses kondicionálás, imitáció.
- Szociális tanulás mechanizmusai III. – A viselkedés, illetve annak eredményének átvétele.
- Szociális tanulás adaptivitása I. – Táplálékszerző magatartás formák átvétele.
- Szociális tanulás adaptivitása II. – Tanulás ragadozó- és fajtárs felismerés során.
- Szociális tanulás adaptivitása III. – A tanulás függése rangsortól és a szociális partnertől.
- Jellegzetességek az ember tanuló magatartása kapcsán. – Természetes pedagógia. Osztenzív kommunikáció, dajkanyelv.
Stratégiai gondolkodás tudományos íráshoz GY (stragonb22gm)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 4 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Andics Attila
Oktató: Dr. Andics Attila
Az oktatás célja: A tárgy célja a tudományos íráskészség fejlesztése, a stratégiai szempontok bemutatása.
Tantárgy tartalma:
A kurzus a tudományos íráskészség fejlesztésére fókuszál. Sorra veszi a pályázati-publikációs- tudománykommunikációs tudományos írásformák stratégiai szempontjait, és írásgyakorlatok sokaságán keresztül támogatja a tudományos írástudói eszköztár elmélyítését. Mondatépítés, bekezdésív, szövegív. Cikktípusok, a bírálati folyamat szövegtípusai, pályázati szövegtípusok, ismeretterjesztő szövegtípusok. Specifikus stratégiai megfontolások, célok szövegtípusonként. Hatékonyságfejlesztési és szövegfejlesztési technikák.
Számonkérési és értékelési rendszere: Gyakorlati jegy. (Aktív részvétel a gyakorlatokon, jelenléti feladatmegoldás és a szorgalmi időszak során beadandó rövid írásmunkák.)
Irodalom: Kiadott előadásanyagok (pdf)
Viselkedésökológia előadás (visokosb22em)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 3 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Pogány Ákos
Oktatók: Dr. Pogány Ákos, Dr. Herczeg Gábor
Követelmények a vizsgaidőszakban: kollokvium (írásbeli teszt + szóbeli vizsga)
Ajánlott irodalom:
- Az órai tananyag pdf-ben
- Krebs és Davies 1988: Bevezetés a viselkedésökológiába (Mezőgazdasági Kiadó, Budapest) - Barta Z., Liker A., Székely T. (szerk) 2003: Viselkedésökológia. Budapest.
TEMATIKA:
1. A viselkedésökológia tárgyköre, problématikája, megközelítési módjai és eszköztára
2. A viselkedésökológia kutatási módszerei 1: rövid- és hosszútávú megfigyelések, terepi és laboratóriumi kísérletek, optimalitás modellek
3. A viselkedésökológia kutatási módszerei 2: játékelméleti modellek, evolúciósan stabil stratégiák, filogenetikai komparatív vizsgálatok
4. Állatcsoportok szerkezete és funkciója. Előnyök és hátrányok.
5. Territorialitás. Az ideálisan szabad eloszlás elmélete. Esettanulmányok. Interspecifikus territorialitás.
6. Szexuális szelekció. Mechanizmusok, spermakompetíció és manipuláció.
7. Párkapcsolati stratégiák. Monogámia, poligámia (poligínia, poliandria, promiszkuitás), szülő-utód konfliktus
8. Utódgondozás. Egy- és kétszülős valamint csoportos utódgondozás, modellek és esettanulmányok
9. Táplálkozási és életmenet-stratégiák. Ökonómikus döntések, életmenetkomponensek és rátermettség
10. Szociális viselkedés, kooperáció és altruizmus. Önzés, altruizmus és a kooperáció evolúciós útjai (rokonszelekció, kölcsönösség, manipuláció és reciprocitás)
11. Kommunikáció és evolúciós fegyverkezési versenyek. A kommunikáció funkciója, adaptív értéke, predátor és préda koevolúciója. Aposzematizmus, Mülleri- és Batesi mimikri.
12. A szociális tanulás és típusai (imitáció, másolás, átadási módok), szociális tanítás.
13. Szociobiológia és humán viselkedésökológia. Az emberi viselkedés evolúciós perspektívából. Az ember szexuális viselkedése.
Diplomamunka
Diplomamunka I. (diplm1ub17dm) – őszi félév
Diplomamunka II. (diplm2ub17dm) – tavaszi félév
Szabadon választható
Humánetológia Előadás (bb2n1e28)
Szabadon választható, 2 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Kubinyi Enikő
Oktató: Dr. Kubinyi Enikő
Ajánlott előtanulmányi rend: BSc Etológia alapszint
Kötelező jegyzet: Az előadás ppt-anyaga; Csányi Vilmos: Az emberi természet- Humánetológia. Vince Kiadó, 2003.
Ajánlott irodalom: Bereczkei Tamás: Evolúciós Pszichológia. Osiris Kiadó, 2008; Csányi Vilmos, Miklósi Ádám: Fékevesztett evolúció. Typotex Kiadó, 2010
FIGYELEM! A kurzusok neve alatt feltöltött anyagokat az Etológia Tanszék munkatársai állították össze, kizárólag oktatási céllal, a kurzusokon résztvevők számára, kizárólag személyes használatra. Az oktatási anyag mindenféle továbbadása nyomtatott vagy elektronikus formában szigorúan tilos, és büntetőjogi következményekkel jár.
TEMATIKA:
- Etológiai alapismeretek összefoglalása – Etológiai alapfogalmak, rendszerszemléletű viselkedésmodellezés; Az emberi viselkedéskutatása történeti áttekintése; Pszichológiai, etológiai megközelítése. Az emberi viselkedés természettudományos vizsgálata – Tinbergeni megközelítés: Etológiai viselkedéselemzések; Összehasonlító kultúrantropológia, fejlődéspszichológia és összehasonlító zoológia, Evolúciós alapelvek
- A főemlősök összehasonlító etológiája: Szociális élet – Csoportos élet előnyei/hátrányai; A főemlősök csoportszerkezete; Emberszabásúak csoportszerkezete
- A főemlősök összehasonlító etológiája: Fizikai és szociális kognició – Térbeli tájékozódás, tárgyállandósági ismeretek; Naiv fizikai megértés és tárgyhasználat
- Az ember biológiai evolúciója: Evolúciós és történeti módszerek – Az ember evolúciójának genetikai elemzése; Az emberi evolúció áttekintése a modern leletanyag alapján ; “Paleoetológia”: emberi evolúció elemzése viselkedés szempontból
- Az emberi agresszió biológiai alapja – Az agresszió speciális megnyilvánulási formái embernél; Szociális kapcsolatok variabilitása, hierarchikus és egalitárius társadalmak, dominancia és alávetettség, kannibalizmus, háború
- Az ember szociális viselkedésének alapjai – Kötődési kapcsolatok jellegzetességei embernél; A kötődési viselkedés evolúciója és egyedfejlődése; a kötődés, mint viselkedési stratégia, típusai és jellegzetességei
- Párválasztási rendszerek szerepe az evolúcióban Az emberi szaporodási rendszerek áttekintése; Monogám és poligám kultúrák ökológiája, Szexualitás megváltozott szerepe; Párválasztás nemi bélyegek alapján
- Szinkronizációs készség és kooperáció – Hipnózis, Zene, tánc, mimezis, Szabályok követése; Együttműködés térben, időben, komplementer akciók tervezése; Szociális kooperáció; Imitációs viselkedés és funkciói
- Konstrukciós képességek elemei, tárgyhasználat és tárgykészítés evolúciója- Emberszabású és ember összehasonlítása; Tárgykészítés elemei, hierarchikus viselkedésszervezés; Kommunikáció és nyelv; Állati és emberi kommunikációs rendszerek összehasonlítása; Nyelvi viselkedés és kultúra
- Kulturális evolúció – Megszaladási jelenségek; Az emberi viselkedés és modern társadalmi kihívások
Régebben oktatott tárgyak
- Viselkedésökológia gyakorlat (bb2n6e04)
- Alkalmazott etológia gyakorlat (bb1n4ab1)
- Állatjólét előadás (bb2n1e10)
- Kognitív etológia előadás (bb2n1e32)
- Kutatástervezés gyakorlat (bb2n4e02)
- Szociális tanulás előadás (bbbn9107)
Viselkedésökológia gyakorlat (bb2n6e04)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 4 kredit, gyakorlat, (heti 1 óra elmélet + 3 óra gyakorlat)
Tantárgyfelelős: Dr. Pogány Ákos
Oktató: Dr. Pogány Ákos
Követelmények: A Gyakorlati jegy megítélése a gyakorlatokon való aktív részvétel és a jegyzőkönyvek alapján történik.
Ajánlott irodalom: Krebs & Davies 1993: An Introduction to Behavioural Ecology. Blackwell Scientific Publications.
TEMATIKA:
1. Bevezetés. A gyakorlat félévi ütemtervének átbeszélése; Elméleti alapok interaktív áttekintése (mivel és mivel nem foglalkozik a viselkedésökológia). A gyakorlat elvégzéséhez szükséges módszerek és elméleti anyagok áttekintése
2. A viselkedésökológia módszerei, kísérletes megközelítés (Zebrapinty bátorság I.). A főbb kutatási megközelítések (rövid – és hosszú távú megfigyelések, terepi és laborkísérletek) áttekintése és összehasonlítása. Bátorság állapotfüggésének tesztelése zebrapintyen – hipotézis és predikciók felállítása. Kísérlet feltételeinek megteremtése az Állatházban
3. Viselkedés megfigyelés (Zebrapinty bátorság II.) Kísérlet, adatgyűjtés az Állatházban. Solomon kódoló program működési alapelvei
4. Viselkedés kódolás (Zebrapinty bátorság III.) Zebrapinty latenciák kódolása. Adatok táblázatba rendezése
5. Adatelemzés (Zebrapinty bátorság IV.) Vonatkozó statisztikai alapok rövid áttekintése. SPSS program használatának alapjai. Leíró statisztikák
6. Eredmények kiértékelése . Tudományos publikáció részei. Predikciók tesztelése, következtetések levonása. Statisztikai eredmények közlése, ábrakészítés. Jegyzőkönyv I. készítés
7. A viselkedésökológia módszerei, optimalitás modellek (Optimális táplálkozás I.) Költség-nyereség szemlélet, optimalitás modellek elemei. Optimális territórium méret, prédaválasztási modell, foltidő modell
8. Adatgyűjtés (Optimális táplálkozás II.) Optimális ragadozó stratégia modellezése rögzített kényszerfeltételek mellett. Adatok táblázatba rendezése, előkészítés analízishez
9. Optimális stratégia grafikus megállapítása (Optimális táplálkozás III.) Függvény megrajzolása SPSS-ben. Eredmények kiértékelése. Jegyzőkönyv II. készítés
10. Optimális prédaválasztás. Elméleti háttér. Adatgyűjtés. Eredmények megbeszélése
11. A viselkedésökológia módszerei, játékelméleti megközelítés (Héja-galamb I.). Evolúciósan stabil stratégiák. Héja-galamb játszma, a szülői gondozás játék, potyázó-keresgélő játék. Héja-galamb modellezése: ESS keresése különböző nyereség-mátrixok esetén
12. Héja-galamb játszma modellezése (Héja-galamb II.) Héja-galamb modellezés eredményeinek kiértékelése. Jegyzőkönyv III. készítése
13. A viselkedésökológia módszerei – komparatív filogenetikai analízis. Komparatív analízis. Gyakorlattal kapcsolatos kérdések megbeszélése és lezárás. El nem fogadott jegyzőkönyvek pótlása
Célkitűzés: A gyakorlat célja a legfontosabb viselkedésökológiai kutatási módszerek tapasztalati úton történő megismerése. A foglalkozások során egy komplett viselkedésökológiai kísérletet tervezünk meg és viszünk véghez. A gyakorlat második felében optimalizációs és játékelméleti modellekkel ismerkedünk. A gyakorlat során a hallgatók elsajátítják/alkalmazzák a tudományos módszertant, kutatástervezést, kistestű énekes madarak kezelését/mérését, Solomon coder és SPSS programok használatát, és a tudományos eredmények publikálásának módját.
Alkalmazott etológia gyakorlat (bb1n4ab1)
Kötelező differenciált szakmai tárgyak modul, 2 kredit, gyakorlati jegy
Tantárgyfelelős: Dr. Pongrácz Péter
Oktató: Dr. Pongrácz Péter, Dr. Konok Veronika
Ajánlott előtanulmányi rend: Etológia I. Ea (bb1c1105)
Követelmények a szorgalmi időszakban: mindkét gyakorlaton részt kell venni, és mindkét gyakorlat anyagából a szorgalmi időszakban el kell készíteni a beadandó jegyzőkönyvet.
A tárgy blokkosított formában van megtartva. A hallgatók maximum 15-20 fős csoportokban vesznek részt a foglalkozásokon, melyekre rendszerint egy hétvégén kerül sor. Csoportonként két foglalkozást tartunk, különböző témával foglalkozva ezeken.
I. Viselkedési stratégia, állati személyiség vizsgálata – A „bátorság-visszahúzódás” viselkedési tengely kísérletes megfigyelése verőköltő bodobácsokon. Vannak-e stabil jellegzetességek e rovarok kockázatvállaló magatartásában?
II. Akusztikus kommunikáció – A kutyaugatás által hordozott információ megfejtése emberek, mint „hallgatóság” bevonásával. Mitől függ az, hogy mennyire bosszantó egy biológiai eredetű hang?
Kötelező irodalom: Pongrácz Péter: Kutyaugatások hangulatának és kontextusának felismerése, valamint annak megítélése, hogy mennyire bosszantó egy-egy ugatás az ember számára. Fejezet: Altbäcker V., Gácsi M., Kosztolányi A., Pogány Á, Lakatos G, Pongrácz P, Dóka A.: Etológiai gyakorlatok: Budapest: ELTE, 142-151. (2013)
Szakcikk:
Gyuris et al. (2011). Individual behaviour in firebugs (Pyrrhocoris apterus). Proc. Roy. Soc. B., 278, 628-633.
Állatjólét előadás (bb2n1e10)
Szerkesztés alatt...
Kognitív etológia előadás (bb2n1e32)
Szakirányú kötelezően választható tárgy, 2 kredit, kollokvium
Tantárgy felelős: Dr. Miklósi Ádám
Oktató: Dr. Topál József
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: etológia
Követelmények a vizsgaidőszakban: kollokviumon való részvétel (írásbeli)
Ajánlott irodalom: Az előadás bemutatói; Shettleworth, S. J. (2010) Cognition, Evolution, and Behavior New York: Oxford
TEMATIKA:
- Az állati gondolkodás vizsgálatának tudománytörténete. A kognitív etológia kialakulása
- Kísérlettervezés a kognitív etológiai kérdések vizsgálatában, Okos-Hans effektusok
- Az intelligencia fogalmának biológiai megközelítése
- A fizikai kogníció jelenségeinek vizsgálata 1: tárgyreprezentációs képesség és deduktív következtetési képességek
- A fizikai kogníció jelenségeinek vizsgálata 2: Számfogalom az állatvilágban, tranzitív következtetési képességek
- Eszközhasználat és szociális tanulás evolúciós eredete
- Imitációs képességek és játék evolúciós eredete
- Szociális intelligencia 1: Tudatelméleti képességek az állatvilágban. Önfelismerés, éntudat
- Szociális intelligencia 2: Az ember tudatelméleti képességeinek egyedfejlődése evolúciós eredete
- Az állati és emberi kommunikáció biológiai alapjai
- A nyelvi képességek evolúciós eredete: állati és emberi nyelvek, nyelvtanítási kísérletek
- A kutya, mint az ember társas elmeképességeinek modellje 1.
- A kutya, mint az ember társas elmeképességeinek modellje 2.
- Kognitív etológia és állat-etikai megfontolások
Kutatástervezés gyakorlat (bb2n4e02)
Szabadon választható tárgy, 4 kredit, gyakorlat
Tantárgyfelelős: Dr. Pásztor Erzsébet
Oktató: Dr. Miklósi Ádám, Dr. Pásztor Erzsébet, Dr. Háhn István
Követelmények a szorgalmi időszakban: az órák látogatása, házi feladatok elvégzése. A vizsgaidőszakban: megajánlott jegy (szóbeli vizsgával javítható)
Konzultáció: év közben, előre megbeszélt időpontban
Ajánlott irodalom: Az előadás ppt-anyaga
TEMATIKA:
- A kutatási folyamat. Kutatómunka (terület, cél, módszer, szint, fajta), témaválasztás, irodalmazás, kutatási folyamat megtervezése, probléma-megoldás
- Tudományos munkák készítése. Szakdolgozat (BSc), Diplomamunka (MSc), PhD disszertáció, zárójelentés, Szakdolgozat felépítése, saját kutatás értelmezése kérdések alapján
- Témaválasztás. Témagenerálás, témaértékelés, megvalósíthatóság és kockázatok
- A kutatás lépései. Tervezés, módszerek, végrehajtás, kockázat-haszon elemzés konkrét vizsgálat kapcsán
- Szakdolgozatírás elvei. Önértékelés és bírálat szempontrendszere, szakdolgozat szerkezete,
- Változók leírása, meghatározása. Változók típusai, meghatározások módja, használatuk gyakorlása
- Statisztikai alapfogalmak. Átlag, szórás, medián, valószínűségek megadása, kísérleti elrendezések, normális eloszlás
- Statisztikai próbák. Hipotézis-vizsgálat, T-próba, Welsh-próba, F-próba, khi négyzeten alapuló szignifikancia vizsgálatok egy szempontos ANOVA
- Témabemutató. Előadás tartása a kutatási témából, kérdések, kritikák vita
- A tudományos publikálás alapjai. Publikáció szerkezete, rövid összefoglaló szerkezete és írása a témából
- Cikkolvasás és bírálat. Anonim kézirat olvasása és bírálata megadott szempontok alapján, ismertetés előadás formájában
- Pályázatírás I. Elmélet és gyakorlat, pályázatok típusai, pályázatok célja és fontossága, pályázatok feltételrendszere, hazai és nemzetközi pályázatok, konzorciumok, pályázatok bírálati szempontjai
- Pályázatírás II. Megírt pályázat rövid bemutatása, bírálatok feldolgozása, kritikai vita, döntések meghozatala
- Pályázatírás III. Megírt pályázat rövid bemutatása, bírálatok feldolgozása, kritikai vita, döntések meghozatala
Szociális tanulás előadás (bbbn9107)
Szabadon választható tárgy, 2 kredit, kollokvium
Tantárgyfelelős: Dr. Pongrácz Péter
Oktató: Dr. Pongrácz Péter
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: etológia, viselkedésökológia
Követelmények a szorgalmi időszakban: az előadások látogatása ajánlott. A vizsgaidőszakban: kollokvium (írásbeli beugróval)
TEMATIKA:
- A szociális tanulás fogalma, definíciója. Tanulás típusai. A szociális tanulás adaptivitása. Mechanizmus, ontogenezis, evolúció, funkció
- A táplálék-preferencia átadása. Ökológiai feltételek. Generalisták preferencia átvétele: patkány. Növényevő preferencia átvétel: üreginyúl
- Tanulás akusztikus kommunikáció során: madarak énektanulása. Evolúciós/ökológiai feltételek. Neurális és hormonális hatások. Érzékeny periódusok, a „hallgatóság” szerepe
- Tanulás a táplálékszerzés során: madarak – I. Ökológiai feltételek, rendszertani felbukkanás. Fosztogatók és rejtők vetélkedése hollóknál
- Tanulás a táplálékszerzés során: madarak – II. Miért imitál(ná)nak a keák?
- Tanulás a táplálékszerzés során: madarak – III. A szociális tanulás mechanizmusainak elkülönítésére tett kísérlet. Hullámos papagájok
- Szociális tanulás kutyáknál I. Ökológiai/ evolúciós feltételek. Szociális tanulás vadonélő kutyaféléknél. Kutya szociális tanulás funkcionális megközelítésből
- Szociális tanulás kutyáknál II. A szociális tanulás mechanizmusainak tesztelése. Átragadás, kiemelés, imitáció. „Do as I do”
- Emberszabásúak és a szociális tanulás I. Ökológia feltételek, megfigyelések a természetben – állati kultúrák. Az imitáció lehetséges megközelítési/tesztelési módszerei. Imitáció „sikertelen” demonstráció láttán
- Emberszabásúak és a szociális tanulás II. Tanulmányok gorillákon. Szekvencia és mintázat imitálása
- Emberszabásúak és a szociális tanulás III. Tanulmányok orángutánokon. Késleltetett imitáció és az „általánosítás”
- Tanító magatartás. A tanítás biológiai definíciója. Érzékenység tanításra – a természetes pedagógiai elmélet. Tanító magatartás házityúknál